Genoa - Flok

Furling GenoaSarma Genoa

Sarma sistemleri uzun zamandır kullanılıyor, o kadar rahat ve kolay çalışıyor ki bizlerde onları sıradan karşılıyoruz. Genoaların şekil ve kesimleri sarma yelken olarak kullanmak için ilk günden beri çok uygun. Camadan vurmak için az veya çok sarılsa bile yelken şeklini koruyabiliyor, hatta trim ve ayara gerek kalmıyor. 
Fakat, sarma sistem Genoalar da ortaya çıkan tek problem ise yelken camadan için sarıldıkça şekil (dizayn) gereğinden fazla derin kalıyor ve teknenin rüzgar üstü seyir kabiliyeti zorlaşıyordu.

Ön yaka boyunca uzanan köpük astarını ilk Elvstrøm kullandı. 

Elvstrøm bunun çözülmesi gerektiğini fark etti ve ön yaka boyunca uzanan köpük astarını keşfetti. Bu köpük astarı yelken sarılırken ön yakanın, çapı uçlardan ortaya doğru artarak büyüyen bir profile, sarılmasına ve bu sebep ile sarılmış olan yelkenin daha düz olmasına imkan sundu. Daha düz bir yelken şekli, sert havalarda ve orsa seyrinde teknenin daha rahat ve kolay bir seyir yapabilmesini sağladı. Bu çok büyük başarıyla uygulandı ve bir çok kez kopya edildi. Bugün hala bu astarı kullanıyoruz.

UV koruma eski günlerden beri kullanılıyor, ve o da fazla değişiklik göstermedi. Şimdi kullanılan UV filtreli kumaş eskisine göre çok daha iyi ve işlenmiş Dakron’dan, daha ağır Akriliklere kadar çok fazla çeşidi var.

 

Max JibMax Jib

Elvstrøm, flok ile donatılmış teknelerin revaçta olduğunu ve çok rahat kullanılabilir olduğunu fakat bu tip teknelerde sarma flokların bir problemlerinin olduğunu fark etti. Sarma olmayan floklar güngörmezlerinde çıta kullandığı ve şimdiki teknelerin gurcataları açılı oldukları için az da olsa ana yelken ile hala örtüşebiliyordu. Sarma floklarda çıta kullanılmadığı zaman yelkenin güngörmez profili iç bükey kesildiği için ana yelken ile örtüşebilmeleri imkansız oluyordu.

Burada ki problemin yalnızca kaybedilen metrekare ile sınırlandırılması yanlıştı. Ana yelken ve flokun örtüşememeleri aerodinamik şekil ve performans açısından bir felaketti. 

Elvstrøm “Max Jib” ile, istralyaya paralel olarak döşenen (dikey) çıtalar kullanarak yelkenin hala kolay sarılmasını ve güngörmez profilinin biraz daha büyüyerek istenilen performansa ulaşmasını sağladı.